21 prostych, prozdrowotnych lifehack’ów, które możesz stosować codziennie

89

Wszyscy staramy się wyglądać każdego dnia korzystniej, chcemy być zdrowsi, czuć się lepiej. Jeżeli zależy Ci na Twoim zdrowiu, wdroż w swoje życie kilka z tych prostych porad, które sprawią, że poczujesz, że Twoje samopoczucie się poprawi.

1. Weź zimny prysznic

Gorące prysznice są wspaniałe. Po całym dniu na zimnie lubimy dla odmiany rozgrzać się pod strumieniem ciepłej wody. Jakie korzyści płyną z gorących kąpieli? Relaksacyjne, nic więcej. Natomiast zimny prysznic to zupełnie inna para kaloszy. Oferuje nam cały wachlarz zalet. Zimny, letni prysznic raz dziennie wspomoże Twoje krążenie, przyspieszy metabolizm, zamknie pory, zwiększy odporność i koncentrację oraz wspomoże regenerację po ciężkim treningu. Możesz również spróbować prysznica naprzemiennego – minuta gorącej wody i minuta zimnej lub przełącz wodę na zimną na kilka ostatnich minut kąpieli.

2. Wypróbuj przerywany post

Przeciętnie pościsz około 8 godzin, tyle ile wynosi Twój czas snu. Chyba że jesteś typem nocnego podjadacza, wtedy ten czas jest skrócony. Dłuższe posty pozwalają usunąć toksyny z organizmu, spalić tłuszcz, a nawet spowolnić procesy starzeniowe. Nie wyobrażasz sobie 24-godzinnego postu? Wypróbuj post 16:8. Możesz normalnie spożywać pokarmy do godziny 19, a następny posiłek przyjmij o 11 godzinie następnego dnia. Wstrzemięźliwość nie dotyczy napojów – kawy, niesłodzonej herbaty i wody). Możesz wybrać inne godziny postu, ważne żeby trwał on 16 godzin. Staraj się nie przejadać zaraz po zakończeniu okresu poszczenia, przygotuj normalny posiłek. W początkowych dniach będziesz odczuwał głód, ale z czasem Twój organizm się przyzwyczai.

3. Nie rozpraszaj się podczas jedzenia

Chrupiemy chipsy przeglądając Facebooka, jemy obiad zapatrzeni w ekran telewizora. Podczas jedzenia należy całkowicie skupiać się na rozpoznawaniu poziomu sytości, dostrzeganiu smaków, aromatów oraz odczuwaniu faktury produktów. Gdy zaczniesz się skupiać na tych sprawach, automatycznie będziesz jadł wolniej, dzięki czemu polepszysz działanie układu trawiennego. Siadając do jakiegokolwiek posiłku, odłóż telefon, laptopa i wyłącz telewizor!

4. Oddychaj głęboko

Oddychanie jest oczywistą sprawą i nikt się na tym aż tak nie skupia. W wyniku zaniedbania, w rzeczywistości mamy płytki oddech i dostarczamy naszemu organizmowi tylko tyle tlenu ile jest niezbędne do przeżycia. Głębokie oddechy, tzw. oddychanie przeponowe, praktykowane codziennie przez 5-10 minut, może obniżyć ciśnienie krwi, poprawić koncentrację, jakość snu i opóźnić starzenie. Połóż się wygodnie na plecach, zamknij oczy i pomyśl o czymś przyjemnym. Możesz dodatkowo położyć na brzuchu ciężki przedmiot, dzięki czemu zaobserwujesz ruchy, jakie będzie wykonywał brzuch podczas oddychanie.

5. Myj zęby olejem kokosowym

Olej kokosowy zasłynął swoją wszechstronnością. Jednym z mniej znanych zastosowań jest przygotowanie z niego pasty do zębów (sam olej lub mieszanka oleju z sodą oczyszczoną). Olej kokosowy ma właściwości antybakteryjne oraz wybielające, jednocześnie jest wolny od środków chemicznych – nie pieni się, tak jak większość past do zębów dostępnych na rynku. Jeżeli jest gorąco, trzymaj olej kokosowy w lodówce. Najlepiej będzie, jeśli nie będziesz go wylewał do odpływu, ponieważ może się zapchać.

6. Jedz gorzką czekoladę

Liczne badania dowiodły, że codzienna porcja gorzkiej czekolady wpływa pozytywnie na serce mózg i ogólne samopoczucie. Wybieraj prawdziwą ciemną czekoladę, co najmniej 70%. Inne to mieszanki kakao, śmietanki, mleka i cukru. Najlepiej będzie, jak przygotujesz swoją własną, domową czekoladę. Wystarczy, że zmieszasz organiczny proszek kakaowy, olej kokosowy i syrop klonowy. Takiej czekolady nic nie przebije!

7. Nie siedź w miejscu

Jeśli praktycznie cały dzień spędzasz siedząc za biurkiem, prawdopodobnie odczuwasz sztywność w dolnej części pleców, ramionach, szyi i stopach. Nasze ciało zostało stworzone do nieustannego ruchu, może wykonywać przeróżne konfiguracje, dlatego naturalnym jest, że „narzeka”, gdy musi pozostać cały dzień w bezruchu. Staraj się ruszać jak najwięcej, często zmieniaj pozycję, usiądź na podłodze ze skrzyżowanymi nogami, stań na jednej nodze, usiądź na stopach… Jeśli Twoja praca nie pozwala Ci na takie eksperymenty, zaraz po powrocie do domu gimnastykuj ciało, możesz np. zjeść obiad siedząc na podłodze.

8. Patrz w dal

Patrząc wciąż na pobliskie przedmioty, zmuszasz mięśnie rzęskowe do kurczenia się. Po dłuższym czasie np. użytkowania komputera mięśnie te są zmęczone, przez co czujemy zmęczenie i boli nas głowa. Kiedy patrzymy w dal nasze mięśnie rzęskowe są najbardziej rozluźnione, przystosowały nas do tego polowania naszych przodków. Pamiętaj o robieniu przerw (co około 20 minut) na 20-sekundowe spoglądanie w dal, obserwuj przedmioty, które znajdują się jak najdalej od Ciebie.

9. Zasada „zero technologii

W dzisiejszych czasach trudno znaleźć osobę (poza malutkimi dziećmi), która nie byłaby uzależniona od techniki. Co chwila zerkamy na nasze telefony. Wciąż dostajemy powiadomienia, przez co musimy przerywać rozmowę z bliskimi. Nasza zależność od Internetu w dużym stopniu przyczynia się do depresji, stresu i zaburzeń snu. Zarządź sam dla siebie codziennie kilka godzin bez telefonu. Weź do ręki papierową książkę, ugotuj coś, wyjdź ze znajomymi na kawę lub porozmawiaj z bliską Ci osobą. Zdziwisz się, jaki relaksujący wpływ będzie to miało na Twój organizm.

10. Pij kawę

Od dziesięcioleci słyszymy, że kawa szkodzi naszemu zdrowiu. Jednak ostanie badania wykazały, że wróciła do łask! Jest to dobra wiadomość dla 82% ludzi, którzy nie wyobrażają sobie bez niej poranków. Uściślijmy: chodzi o zwykłą, czarną kawę, bez mleka, śmietanki, sosu karmelowego, cukru i innych zbędnych dodatków. Należy pić od 3 do 5 filiżanek kawy dziennie w celu uniknięcia zachorowania na raka, Alzheimera i dla poprawy koncentracji.

11. Peeling z solą morską

Około 96,5% wody znajdującej się na kuli ziemskiej to słona woda. W przybliżeniu, zawiera ona mniej więcej tyle samo składników odżywczych jak woda w naszych organizmach. Nie powinna więc zdziwić Cię informacja, że sola morska jest naturalną substancją, która pomaga przywracać naszej skórze równowagę i naturalną barierę ochronną. Różnica między zwykłą solą a solą morską jest znacząca. Ta druga jest bogata w magnez, wapń, sód i potas, minerały niezbędne dla zdrowej skóry. Wymieszaj sól morską (uważaj, by nie było zbyt dużych kryształów, które mogą Cię zranić) z delikatnym olejkiem i pocieraj skórę mieszanką.

12. Medytuj

Medytacja jest bardzo popularną metodą na utrzymywanie równowagi psychicznej. Jeśli jednak nie chcesz się aż tak zagłębiać w tę technikę, zrób codziennie przerwę na „zajrzenie wgłąb siebie”. Zrób to podczas jednej z codziennych czynności – mycia naczyń, zębów, spacerowania lub czesania włosów. Skup się na otaczającym Cię świecie, postaraj się go odbierać wszystkimi możliwymi zmysłami. Spójrz na bańki mydlane unoszące się nad naczyniami, posłuchaj jak but ociera o piasek etc. Nie myśl o niczym innym.

13. Naucz się czegoś nowego

Połączenia między komórkami w naszych mózgach (neuronach) są w stanie się rozmnażać wraz z wiekiem. Nie dzieje się to jednak samoistnie, musimy je „zagonić” do pracy. Najlepiej zrobić to poprzez codzienne uczenie się nowych rzeczy. Możemy sobie postawić trudny cel, np. naukę języka obcego i każdego dnia robić coś w tym kierunku. Dzięki temu nasz mózg zawsze będzie gotowy do pracy. Poza budowaniem mięśni na siłowni, skup się na budowaniu tego najważniejszego mięśnia, jakim jest ludzki mózg!

14. Co godzinę rób przerwę na spacer

Jeżeli przychodzisz do pracy o 8 rano i wychodzisz z niej o 16, a podczas tych ośmiu godzin cały czas siedzisz, niszczysz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Ludzki organizm nie został stworzony to koncentrowania się na jednym zadaniu przez tak długi okres czasu. Draugiem Group przeprowadziła badania, które wykazały, że najbardziej produktywny pracownik to taki, który koncentruje się na zadaniu 52 minuty, po czym przez 17 minut nic nie robi. Wykorzystaj te 17 minut na spacer, dzięki Temu krew zacznie szybciej dopływać do mózgu i wspomoże Twoje kreatywne myślenie. Poza tym, rozprostujesz ścierpnięte nogi!

15. Odłóż na bok wysokie obcasy

Szpilki są nieodłączną częścią wieczorowej kreacji. Jeśli jednak wielkie bale i wieczorne uroczystości są dla Ciebie rzadkością, a wysokie obcasy ubierasz codziennie, do pracy, do szkoły czy na zakupy, zapytaj siebie, czy naprawdę warto? Szkodzą one plecom, kolanom i stopom. Przerzuć się na płaskie obuwie, dzięki temu będziesz w stanie iść na lunch do swojej ulubionej knajpy, którą jest oddalona o 10 minut drogi z biura.

16. Skończ jeść zanim zapełnisz cały żołądek

Nadmierne przyjmowanie pokarmów prowadzi do rozciągnięcia żołądka. Ludzi żołądek jest bardzo elastyczny, dlatego możemy szybko przybrać na wadze i zafundować sobie problemy z trawieniem. Aby tego uniknąć, przed każdym posiłkiem oszacuj jak bardzo jesteś głodny w skali od 1 do 10. Skończ jedzenie przy 7 i wyraźnie zaakcentuj koniec jedzenia – połóż serwetkę na talerz, popchnij go do przodu lub wypowiedz na głos: „Jestem najedzony”.

17. Śmiej się bez oporów

Śmiech ma same zalety. Obniża poziom stresu, wzmacnia układ odpornościowy, zmniejsza ból i zapobiega chorobom serca. Naukowcy zgodnie przyznają, że jest to najlepszy lek na dolegliwości fizyczne jak i psychiczne. Jak zatem śmiać się, gdy nie mamy na to ochoty? Pobaw się z psem, zagraj z dziećmi w grę planszową lub idź na grupowe zajęcia, grupowy śmiech ma jeszcze silniejszą moc leczniczą od śmiechu w pojedynkę.

18. Zjedz lub wypij coś sfermentowanego

Probiotyki to żywe, dobre bakterie, które są potrzebne naszym jelitom, by działały prawidłowo. Nowoczesna, zachodnia żywność pełna jest żywności zmodyfikowanej chemicznie, przez co brakuje nam takich żywych kultur bakterii. Spożywaj od czasu do czasu kapustę kiszoną, kiszone ogórki, piwo imbirowe, naprawdę warto!

19. Wykonuj 10-minutowe treningi

Jeżeli nie dysponujesz taką ilością czasu, by wykonywać pełny, 60-minutowy trening, nic straconego. Zrób trening interwałowy o wysokiej intensywności , który będzie miał identyczne działanie jak 60-minutowy trening. Ważne jest zachowanie odpowiedniego tętna. Poniżej znajdziesz przykładowy trening, od którego możesz zacząć swoją przygodę ze sportem:

20. 10 minut rozciągania i masażu

Wspominaliśmy o tym w poprzednich punktach – jeśli siedzisz cały dzień za biurkiem, jest to pierwszy krok do nabawienia się chronicznego bólu pleców. Możesz naprawić te szkody wykonując codziennie proste ćwiczenia rozciągające i samo-masaż (toczenie się po wałku, po złączonych tenisowych piłeczkach etc.). Te niedrogie narzędzia poprawiają krążenie krwi i rozluźniają napięte mięśnie i tkanki łączne, przynosząc ulgę w bólu i zapewniając lepszą postawę.

21. Pij wodę z cytryną

Wskazane jest wypijanie szklanki wody z sokiem wyciśniętym z połówki cytryny dziennie, najlepiej zaraz po przebudzeniu. Cytryny są bogate w wiele wspaniałych witamin, składników odżywczych i przeciwutleniaczy, które mogą zwiększyć poziom energię, zmniejszyć stan zapalny, poprawić układ odpornościowy, oczyścić skórę i pomóc w trawieniu. Jednym minusem jest to, że mogą niszczyć szkliwo, dlatego upewnij się, że dobrze rozcieńczyłeś kwas cytrynowy.

700800 godzin = życie człowieka
Nie zmarnuj go!